Γεράσιμος Λιβιτσάνος
Θέση ...αμερικάνικου αεροπλανοφόρου θα έχει η Ελλάδα, με την έναρξη της ιμπεριαλιστικής επέμβασης στη Συρία. Οι εγκαταστάσεις του πρώην Γ' Σώματος Στρατού στη Θεσσαλονίκη, το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας στη Λάρισα, το αεροδρόμιο της Καλαμάτας στην Πελοπόννησο και φυσικά, η στρατιωτική βάση της Σούδας στην Κρήτη, μαζί με τον ελληνικό θαλάσσιο και εναέριο χώρο θα βρεθούν στον πλήρη έλεγχο του ΝΑΤΟ.
Η επικείμενη επέμβαση των ΝΑΤΟικών δυνάμεων στη Συρία δεν αποτελεί ''κεραυνό εν αιθρία'', αντίθετα είναι η συνέχεια (και σύμφωνα με αναλυτές η κορύφωση) της ιμπεριαλιστικής πολιτικής των τελευταίων δεκαετιών, μετά τις επεμβάσεις στο Ιράκ, τον Λίβανο,την Γιουγκοσλαβία, τη Λιβύη και συνολικά τη Βόρεια Αφρική. Σε αυτές ακριβώς τις ανάγκες προσαρμόζεται σταδιακά και η Ελλάδα, αφού με μεγάλη προθυμία οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας έχουν συνάψει σειρά συμφωνιών με το ΝΑΤΟ, οι οποίες ενεργοποιούνται στο συνολό τους σε συγκυρίες όπως η σημερινή.
Ουσιαστικά, η λεγόμενη τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων της χώρας προς τη συμμαχία συνιστά τη μετατροπή της Ελλάδας σε μία ...τεράστια ΝΑΤΟική βάση, όπου το σύνολο των λειτουργιών της προσαρμόζεται στις εκάστοτε επιχειρησιακές ανάγκες. Παραχωρούνται στρατιωτικές εγκαταστάσεις, εδάφη, χώροι, οικονομικοί πόροι, ασυλίες, κάθε είδους παροχές, ενώ διασφαλίζεται το να νοιώθουν οι ΝΑΤΟικές δυνάμεις ''σαν στο σπίτι τους''.
Όσο και αν προβάλουν τις φιλειρηνικές τους διαθέσεις για το θεαθήναι οι ελληνικές κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, έχουν -διαχρονικά-δέσει την ελληνική αμυντική και εξωτερική πολιτική στη διάθεση του διεθνούς ιμπεριαλισμού. Στοιχείο που αποτυπώνεται ανάγλυφα (και) στις συμφωνίες με το ΝΑΤΟ, οι οποίες έχουν την ισχύ διεθνών συμβάσεων.
Επιστέγασμα του καθορισμού των υποχρεώσεων της Ελλάδας στο πλαίσιο της νέας δομής και των επιθετικών στόχων του ΝΑΤΟ είναι το ''Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Ανώτατου Στρατηγείου Συμμαχικών Δυνάμεων της Ευρώπης (Supreme Headquarters Allied Power Europe - SHAPE) σχετικά με την παροχή υποστήριξής Φιλοξενούντος Έθνους κατά την διάρκεια επιχειρήσεων του ΝΑΤΟ". Να σημειωθεί ότι το προαναφερόμενο νομοθέτημα ψηφίστηκε τον Αύγουστο του 2009, από θερινό τμήμα της Βουλής με διαδικασία κατεπείγοντος και το υπερψήφισαν τόσο η Νέα Δημοκρατία όσο και το ΠΑΣΟΚ.
Τα μνημόνια με το ΝΑΤΟ υποχρεώνουν σε συμμόρφωση όλης της χώρας στις ιμπεριαλιστικές πολεμικές ανάγκες.
Στο περίφημο Μνημόνιο Κατανόησης βασικό στοιχείο των λεγόμενων ''συμβάτικών υποχρεώσεων'' της Ελλάδας προς το ΝΑΤΟ είναι αυτό του καθορισμού των Περιοχών Επιχειρησιακής Υποστήριξης. Αυτές μπορούν να βρίσκονται οπουδήποτε στη χώρα και από τη στιγμή εκείνη είναι ενταγμένες στο επιχειρησιακό σχεδιασμό της συμμαχίας. Χαρακτηριστική είναι η αναφορά που γίνεται στο Μνημόνιο Κατανόησης (Άρθρο 1, παρ. 1) όπου δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας για το ποιός έχει τον έλεγχο των περιοχών αυτών, αφού σημειώνεται πως πρόκειται για ''περιοχές οι οποίες βρίσκονται μέσα στην επικράτεια της Φιλοξενούσας Χώρας, για την επιχειρησιακή υποστήριξη ή την υποστήριξη διοικητικής μέριμνας στη Δύναμη των υπό ΝΑΤΟική Δοιήκηση επιχειρήσεων. Οι περιοχές αυτές είναι αποσπάσματα της Στρατηγικής Δοιήκησης υπό τη δοιήκηση και έλεγχο του ΝΑΤΟικού Δοιηκητή!"
Όσον αφορά τη φύση των επιχειρήσεων που είναι δυνατόν να συμπεριληφθούν, αυτές οι περιοχές διασαφηνίζεται πως αφορούν ''στρατιωτικές ενέργειες συμπεριλαμβανομένων ασκήσεων ή διεξαγωγή στρατηγικών, τακτικών, υπερεσιακών, εκπαιδευτικών ή διοικητικών στρατιωτικών αποστολών από δυνάμεις του ΝΑΤΟ" καθώς και κάθε ''διαδικασία διεξαγωγής πολεμικής επιχείρησης, περιλαμβανομένης της επίθεσης, κίνησης εφοδιασμού και ελιγμών που απαιτούνται για να επιτευχθούν οι στόχοι οποιασδήποτε πολεμικής επιχείρησης ή εκστρατείας''. Για όλους τους παραπάνω σκοπούς συστήνονται τα λεγόμενα ''εθνικά στρατηγεία'' που όμως τελούν ''υπό τη δοιήκηση και τον έλεγχο του ΝΑΤΟ'', ενώ αναφέρονται στα Διεθνή Στρατηγεία της ''ενιαίας δομής και δοιήκησης του ΝΑΤΟ''.
Συνολικά, με βάση τα προβλεπόμενα, επιτρέπεται η διέλευση ΝΑΤΟικών στρατευμάτων από τη χώρα και η ανάπτυξη από μέρους τους οποιασδήποτε δραστηριότητας επιθυμούν, χωρίς να χρειάζεται κανενός είδους συμφωνία με την κυβέρνηση ή έγκριση της Βουλής.
Δίνεται νομική κάλυψη και σε χρησιμοποίηση - εμπλοκή των ΝΑΤΟικών δυνάμεων στο εσωτερικό της χώρας και της εδαφικής ακεραιότητας, αφού επιτρέπει τη δράση τους και σε περιπτώσεις κρίσεων και έκτακτων καταστάσεων.
Ειδική μνεία έχει ληφθεί για την περίφημη βάση της Σούδας, που αποτελεί ιδιαίτερης στρατηγικής σημασίας σημείο για τις επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ στη Μέση Ανατολή και αναμένεται να παίξει κεντρικό ρόλο στην επικείμενη επέμβαση στην Συρία. Η συγκεκριμένη μονάδα έχει αυξημένο συντονιστικό ρόλο και λειτουργεί ως ΝΑΤΟικό Κέντρο Εκπαίδευσης Ναυτικής Αποτροπής (ΚΕΝΑΠ).
Η αναβάθμιση της λειτουργίας της ξεκίνησε από τις 14 Φεβρουαρίου του 2008, ενώ ήδη από το 2005 είχε διαμορφωθεί ως κέντρο κατασταλτικών - επιθετικών επιχειρήσεων, δηλαδή δύο χρόνια μετά την αρχική συμφωνία λειτουργίας της το 2003 από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Στο επιχειρησιακό επίπεδο εντάσσονται σε καιρό ειρήνης η εκπαίδευση στελεχών για τον ελεγχο των θαλασσών με νηοψίες επιφάνειας, υποβρύχιες έρευνες, αλλά και εναέριες επιτηρήσεις, στο όνομα αντιμετώπισης της ''τρομοκρατίας'' και άλλων ''ασύμετρων απειλών''.
Ιδιαίτερης σημασίας εγκατάσταση θεωρείται και το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Καλαμάτας, που αποτέλεσε ουσιαστικά και το ...δώρο του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στο ΝΑΤΟ, κατά τη διάρκεια της αυγουστιάτικης επισκεψής του στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Όπως εκτιμάται, η εμπλοκή της συγκεκριμένης εγκατάστασης στην επέμβαση της Λιβύης, όπου χρησιμοποιήθηκε ως βάση ελικοπτέρων περισυλλογής, ανέδειξε την ιδιαίτερη στρατιωτική του χρησιμότητα και στόχος του ΝΑΤΟ είναι η άμεση αναβάθμισή του και η βαθύτερη ένταξή του στον κεντρικό επιχειρησιακό του σχεδιασμό. Απόλυτα προσαρμοσμένο στην εξυπηρέτηση των επιθετικών σχεδίων του ΝΑΤΟ είναι και το Στρατηγείο Χαμηλής Ετοιμότητας (HQ-NDC/GR) που εδρεύει στη Θεσσαλόνικη, έχοντας αντικαταστήσει από το 2008 το Γ' Σώμα Στρατού.
Πρόκειται για υποστηρικτική εγκατάσταση των ΝΑΤΟικών επιχειρήσεων που αν και δεν εμπλέκεται άμεσα στις στρατιωτικές επεμβάσεις, ωστόσο αποτελεί την ''αποθήκη'' της συμμαχίας στη Βόρεια Ελλάδα. Μάλιστα, στη συμφωνία που έχει εγκριθεί από την ελληνική κυβέρνηση για τη λειτουργία του αναλαμβάνει την υποχρέωση να φιλοξενεί πυρηνικά, βιολογικά και χημικά όπλα του ΝΑΤΟ.
Λιγότερη γνωστή αλλά με ξεχωριστή σημασία είναι η συμφωνία ανάμεσα σε Ελλάδα και ΝΑΤΟ ΤΟ 2009 με τίτλο ''Συνεργασία μεταξύ του Ανώτατου Στρατηγείου των Συμμαχικών Δυνάμεων Ευρώπης και του Πολυεθνικού Συντονιστικού Κέντρου Στρατηγικών Θαλάσσιων Μεταφορών των Αθηνών''. Πρόκειται για ρυθμίσεις που αφορούν τις θαλάσσιες μεταφορές στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου για τις έχει ιδρυθεί στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας ειδική επιτελική υπηρεσία. Στόχος της είναι η διευκόλυνση των συνεννοήσεων και των συμφωνιών ανάμεσα στις ΝΑΤΟικές δυνάμεις και σε Έλληνες πλοιοκτήτες, προκειμένου να πραγματοποιούνται μεταφορές καυσίμων καθώς και άλλων εφοδίων καθώς και για την τροφοδοσία των ναυτικών δυνάμεων του ΝΑΤΟ που δραστηριοποιούνται στην ανατολική κυρίως Μεσόγειο.
Είναι φανερό ότι πέραν του στρατιωτικού χαρακτήρα, η συμφωνία αυτή είναι κομβική ως ...δίαυλος μεταφοράς των αμυντικών δαπανών της Ελλάδας κατευθείαν στα ταμεία του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου, με ταχύτατες μάλιστα διαδικασίες, προστατευμένες από το στρατιωτικό απόρρητο.
Ως δείγμα του βάθους της υποτέλειας των ελληνικών κυβερνήσεων στις ΝΑΤΟικές επιδιώξεις αξίζει να αναφερθεί κανείς και στην περίφημη ''Συνολική Τεχνική Συμφωνία Ελλάδας - ΗΠΑ'' για τις βάσεις, που υπογράφηκε στις 13 Ιουνίου 2001 στις Βρυξέλλες από τον τότε υπουργό Εξωτερικών της Ελλάδας, Γ. Παπανδρέου και τον Αμερικανό ομόλογό του Κ. Πάουελ και βρίσκεται ακόμη σε ισχύ, διασφαλίζοντας πλήρη ασυλία από κάθε διεθνή ή εγχώριο δικαστικό έλεγχο στις δυνάμεις του ΝΑΤΟ.
Η συμφωνία αυτή καθιερώνει γενικευμένη ετεροδικία για όλους τους Αμερικανούς που βρίσκονται με αποστολή στην Ελλάδα. Είναι συμπληρωματική της συμφωνίας για τις αμερικάνικες βάσεις του 1990 (MDCA-90) της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Καλύπτει, όμως, πέραν του προσωπικού των βάσεων και τους Αμερικάνους που υπηρετούν στις ΝΑΤΟικές εγκαταστάσεις και στα ΝΑΤΟικά στρατηγεία στην Ελλάδα, και όσους βρίσκονται ''είτε στο πλαίσιο της παρουσίας τους για στρατιωτικούς σκοπούς στις αμερικάνικες βάσεις, είτε σε οποιαδήποτε άλλη στρατιωτική και πολιτική δραστηριότητα στην Ελλάδα''.
Με βάση το καθεστώς της ετεροδικίας, μπορεί ο οποιοσδήποτε Αμερικανός ή εργαζόμενος για λογαρισμό του ΝΑΤΟ να διαπράττει επί του ελληνικού εδάφους οποιοδήποτε αδίκημα, ακόμη και έγκλημα, χωρίς το φόβο της τιμωρίας από την ελληνική δικαιοσύνη.
Να επισημάνουμε τέλος ότι το σύνολο των προαναφερομένων συμφωνιών αντιτίθεται με σαφήνεια σε σειρά άρθρων του Συντάγματος, κάτι που έχει πιστοποιηθεί από τη Νομική Υπηρεσία της Βουλής, η οποία είχε καταθέσει σειρά ενστάσεων ενόψει της κύρωσης αυτών συμβάσεων. Παρόλ' αυτά (και για μιά πολλοστή φορά) οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ έκαναν το Σύνταγμα λάστιχο, αποδεικνύοντας την αυταπάτη της εμπιστοσύνης ακόμα και στους κορυφαίους αστικούς θεσμούς.
Η λυπητερή στο λαό
Οικονομικά βάρη από την επέμβαση ''ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ'' από το ΝΑΤΟ
Στο περίφημο ''πλέγμα'' των ''συμβατικών υποχρεώσεων'' προς το ΝΑΤΟ δεν περιλαμβάνονται μόνον οι στρατιωτικές διευκολύνσεις αλλά και οι οικονομικές. Ουσιαστικά, με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, το ΝΑΤΟ αποφασίζει για το κόστος που θα επιμεριστεί στην Ελλάδα απο την επικείμενη επέμβαση στη Συρία και στη συνέχεια απλώς ... στέλνει το λογαριασμό στον Έλληνα φορολογούμενο! Όσον αφορά το ποιό θα είναι το κόστος, γι' αυτό δεν προβλέπεται καμία οριοθέτηση ή περιορισμός.
Όπως χαρακτηριστικά προβλέπεται στο Μνημόνι Κατανόησης που βρίσκεται σε ισχύ (ΆρθροV, παρ.5.1) η ''φιλοξενούσα χώρα'', στην προκείμενη η Ελλάδα,''προβαίνει σε όλες τις απαραίτητες διευθετήσεις σε σχέση με τις πηγές υποστήριξης, συμπεριλαμβανομένων των μη στρατιωτικών και εμπορικών πηγών. Η υποστήριξη που θα παρέχεται από την ελεύθερη αγορά θα προέρχεται μετά από μειοδοτικούς διαγωνισμούς με βάση τη χαμηλότερη προσφορά''. Παράλληλα, ορίζεται ότι η ποιότητα ''η ποιότητα των παρεχόμενων αγαθών και υπηρεσιών θα ανταποκρίνεται λεπτομερώς σε όσα προβλέπονται στα υποστηρικτικά κείμενα''. Τέλος, δίνεται η δυνατότητα ακόμη και της πλήρους παραχώρησης των οικονομικών πηγών στον έλεγχο του ΝΑΤΟ, μιά και συνομολογείται ότι η Ελλάδα ''θα διατηρήσει τον έλεγχο στις δικές της πηγές υποστήριξης, εκτός εάν εκχωρήσει τον έλεγχο αυτών των πηγών''.
Για να μην υπάρχουν ...αυταπάτες στο ίδιο πλαίσιο ξεκαθαρίζεται ποιός έχει τον έλεγχο του καθορισμού των οικονομικών αναγκών. Ο δοιηκητής των δυνάμεων του ΝΑΤΟ που θα δράσουν στην Ελλάδα έχει εξουσίες εφάμιλλες ή και υπέρτερες του ...υπουργού Οικονομικών. Αποκαλυπτικές είναι οι ρυθμίσεις του ΝΑΤΟικού μνημονίου (Άρθρο V, παρ. 5.2).
Σύμφωνα με αυτές: ''Ο ΝΑΤΟικός δοιηκητής προσδιορίζει εάν υπάρχει διαθεσιμότητα κοινής χρηματοδότησης καθώς και ποιές από τις απαιτήσεις είναι δυνατόν να λάβουν κοινή χρηματοδότηση''. Επίσης, ''καθορίζει και δίνει προτεραιότητα στην απαιτούμενη υποστήριξη του Φιλοξενούντος Έθνους και εγκρίνει την κοστολόγηση σε περίπτωση κοινής χρηματοδότησης''. Μάλιστα, ακόμη και αν από τις δραστηριότητες του ΝΑΤΟ προκληθεί οικονομική ζημιά στη χώρα που δραστηριοποιούνται οι δυνάμεις της συμμαχίας,η εκτιμησή της εξαρτάται αποκλειστικά από το ΝΑΤΟ. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, ''ο ΝΑΤΟικός δοιηκητής εξασφαλίζει την οικονομική αποζημείωση προς τη φιλοξενούσα χώρα για τη συμφωνημένη υποστήριξη εάν αυτή καταβάλλεται μέσω κοινής χρηματοδότησης. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, ο ΝΑΤΟικός δοιηκητής βοηθά κατά το δυνατόν τη διευθέτηση των οικονομικών υποχρεώσεων μεταξύ της φιλοξενούσας χώρας και των αποστελουσών χωρών'' και ''εαν οι απαιτήσεις κάποιας αποστελούσας χώρας έρχονται σε αντίθεση με τις προτεραιότητες κατανομής των πηγών που καθορίζουν οι ΝΑΤΟικοί διοικητές, ο αρμόδιος ΝΑΤΟικος διοικητής θα επιλύει τη διαφορά με τις εμπλεκόμενες αποστέλουσες χώρες''. όσον αφορά το γενικό οικονομικό έλεγχο, επισημαίνεται σαφώς ότι ''ο ΝΑΤΟικός προσδιορίζει τις ανάγκες προσωπικού και τις λοιπές απαιτήσεις για την λειτουργία των περιοχών επιχειρησιακής υποστήριξης που θα δημιουργηθούν στην φιλοξενούσα χώρα'', ενώ ''διευκολύνει την τυποποίηση των απαιτήσεων υποστήριξης και των δαπανών''.
Μαζί με όλα αυτά, αξίζει να αναφέρουμε ότι οι δραστηριότητες του ΝΑΤΟ στην Ελλάδα δεν υπόκεινται σε καμιά φορολόγηση. Στο άρθρο VI της συμφωνίας σημειώνεται ότι ''οι δραστηριότητες των Διεθνών Στρατηγείων των Περιοχών Επιχειρησιακής Υποστήριξης των πλοίων, αεροσκαφών, οχημάτων πετρελαιολιπαντικών τα οποία ανήκουν ή έχουν ενοικιαστεί από το ΝΑΤΟ καθώς και των δυνάμεων που διατίθενται στο ΝΑΤΟ απαλλάσονται φόρων, δασμών, εισφορών και όλων των συναφών υποχρεώσεων''. Επίσης, πως ''οι οικονομικές συναλλαγές συμπεριλαμβανομένης και της μεταφοράς κεφαλαίων και ανοίγματος λογαριασμών σε οποιοδήποτε ιδιωτικό ή κυβερνητικό τραπεζικό ίδρυμα πραγματοποιούνται χωρίς επιβαρύνσεις ή αμοιβές παντός είδους''.
ΠΗΓΗ εφημερίδα ΠΡΙΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου